Wij doen natuurlijk alles om de best mogelijke hulp te bieden. Toch kan het zijn, dat je niet tevreden bent over hoe de dingen gaan. Als dat zo is, geef het dan aan.
Gesprek met de pleegzorgbegeleider / jeugdbeschermer / casemanager
Het kan gebeuren dat je niet tevreden bent over de begeleiding van de pleegzorgbegeleider of de jeugdbeschermer of casemanager. Misschien krijg je niet genoeg informatie, of vind je dat ze de afspraken niet nakomen. De eerste stap is om zelf met de medewerker daarover te praten. Een goed gesprek lost het probleem vaak al op.
Misschien vind je het moeilijk om op deze manier in gesprek te gaan. Je wilt niet ‘lastig’ zijn of je hebt gewoon moeite met confrontaties. Gelukkig is er hulp beschikbaar. De vertrouwenspersoon van het AKJ kan je helpen het gesprek voor te bereiden. Ook Stichting Pleegwijzer en de Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen (de NVP) denken met je mee en hebben een ruime ervaring waar je op terug kunt vallen.
Gesprek met de leidinggevende
Als je er niet uit komt met de pleegzorgbegeleider, jeugdbeschermer of casemanager, kun je contact opnemen met de leidinggevende van die medewerker en een klachtgesprek aanvragen. Het kan handig zijn om het gesprek schriftelijk aan te vragen, dan kan je alvast duidelijk maken wat jouw klacht is. Vraag ook om een verslag van het gesprek, zodat de afspraken die gemaakt zijn tijdens het gesprek op papier staan. Dan kunnen er later geen misverstanden ontstaan. De vertrouwenspersoon van het AKJ kan meegaan naar dit gesprek om je te ondersteunen.
Klacht indienen
Als je ook na dit gesprek niet tevreden bent, of je niet gehoord voelt, dan heb je de mogelijkheid om een klacht in te dienen. Dit doe je schriftelijk bij de (onafhankelijke) externe klachtencommissie die iedere jeugdinstelling heeft. Wanneer je klacht in behandeling wordt genomen volgt meestal een zitting van de klachtencommissie. Je hebt het recht om een vertrouwenspersoon mee te nemen, dit kan ook de vertrouwenspersoon van het AKJ zijn. De Klachtencommissie laat vervolgens binnen 6 weken weten of ze je klacht gegrond verklaren. Wanneer je klacht gegrond is verklaard moet de directeur van de instelling laten weten hoe de klacht verder wordt afgehandeld.
- Indienen klacht JB Noord Klachten | Jeugdbescherming Noord
- Indienen klacht Elker Klachtencommissie en vertrouwenspersoon jeugdhulp
- Indienen klacht Leger des Heils Klachtenpagina Welzijns- & Gezondheidszorg - Leger des Heils
- Indienen klacht WSG Hulp als je niet tevreden bent - William Schrikker Jeugdbescherming & Jeugdreclassering
- Indienen klacht WSGV Ik ben niet tevreden als pleegouder - William Schrikker Gezinsvormen
- Voor een klacht over een casemanager ga naar de site van de desbetreffende gemeente
Tuchtrecht, Nationale Ombudsman of Kinderombudsman
Ben je het niet eens met de uitspraak van de Klachtcommissie, dan zijn er nog enkele mogelijkheden.
Als je klacht gaat over het handelen van een medewerker die zich niet aan de beroepscode houdt, dan kun je terecht bij het Tuchtcollege Jeugdzorg (SKJ). De vertrouwenspersoon van het AKJ kan je helpen bij een tuchtprocedure.
Jeugdinstellingen voeren een aantal van hun taken in opdracht van de overheid, zoals de verstrekking van de pleegzorgvergoeding. Wanneer je klacht over één van deze taken gaat kun je je klacht indienen bij de Nationale Ombudsman of de Kinderombudsman. Bij hen kun je klagen over overheidsinstanties. De vertrouwenspersoon kan je meer vertellen over wanneer je bij de Ombudsman terecht kunt.
 
 
 
 
 
 
 
