Hulp bij klachten
Wij doen ons uiterste best om de best mogelijke hulp te bieden. Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent over hoe de dingen gaan. Laat het dan weten — jouw mening telt.
1. Gesprek met de pleegzorgbegeleider, jeugdbeschermer of casemanager
Ben je niet tevreden over de begeleiding? Bijvoorbeeld omdat je:
- onvoldoende informatie krijgt
- gemaakte afspraken niet worden nagekomen.
Neem dan eerst contact op met de medewerker zelf. Een goed gesprek lost vaak al veel op.
Vind je het lastig om dit gesprek aan te gaan?
Je hoeft het niet alleen te doen. De vertrouwenspersoon van het AKJ kan je helpen met het voorbereiden van het gesprek. Ook Stichting Pleegwijzer en de Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen (deNVP) denken graag met je mee.
2. Gesprek met de leidinggevende
Kom je er samen met de medewerker niet uit?
Neem dan contact op met de leidinggevende en vraag een klachtgesprek aan. Dit kun je het beste schriftelijk doen. Zo kun je meteen duidelijk maken wat jouw klacht is.
Tips:
- Vraag om een schriftelijk verslag van het gesprek, zodat de afspraken zwart-op-wit staan.
- De vertrouwenspersoon van het AKJ kan je ondersteunen en eventueel meegaan naar het gesprek.
3. Klacht indienen
Ben je na het gesprek met de leidinggevende nog steeds niet tevreden of voel je je niet gehoord?
Dan kun je een schriftelijke klacht indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie van de betreffende jeugdinstelling.
- Er volgt meestal een zitting.
- Je mag een vertrouwenspersoon meenemen (bijv. van het AKJ).
- Binnen 6 weken ontvang je een uitspraak.
- Wordt je klacht gegrond verklaard? Dan moet de directeur aangeven hoe de klacht wordt afgehandeld.
Links naar klachtprocedures:
- Indienen klacht JB Noord Klachten | Jeugdbescherming Noord
- Indienen klacht Elker Klachtencommissie en vertrouwenspersoon jeugdhulp
- Indienen klacht Leger des Heils Klachtenpagina Welzijns- & Gezondheidszorg - Leger des Heils
- Indienen klacht WSG Hulp als je niet tevreden bent - William Schrikker Jeugdbescherming & Jeugdreclassering
- Indienen klacht WSGV Ik ben niet tevreden als pleegouder - William Schrikker Gezinsvormen
- Voor een klacht over een casemanager ga naar de site van de desbetreffende gemeente
Voor klachten over een casemanager:
Ga naar de site van de betrokken organisatie of jouw gemeente.
4. Tuchtrecht, Nationale Ombudsman of Kinderombudsman
Ben je het niet eens met de uitspraak van de klachtencommissie?
Dan zijn er nog andere stappen mogelijk:
Tuchtrecht
Als het gaat om een medewerker die zich niet aan de beroepscode houdt.
De vertrouwenspersoon van het AKJ kan je hierbij helpen.
Nationale Ombudsman / Kinderombudsman
Jeugdinstellingen voeren soms taken uit in opdracht van de overheid, zoals het uitbetalen van pleegzorgvergoedingen.
Gaat je klacht hierover? Dan kun je terecht bij de Nationale Ombudsman of de Kinderombudsman. De vertrouwenspersoon helpt je om de juiste weg te vinden.
 
 
 
 
 
 
 
