Skip to main content

Hulp bij klachten

Wij doen ons uiterste best om de best mogelijke hulp te bieden. Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent over hoe de dingen gaan. Laat het dan weten — jouw mening telt.


1. Gesprek met de pleegzorgbegeleider, jeugdbeschermer of casemanager

Ben je niet tevreden over de begeleiding? Bijvoorbeeld omdat je:

  • onvoldoende informatie krijgt
  • gemaakte afspraken niet worden nagekomen.

Neem dan eerst contact op met de medewerker zelf. Een goed gesprek lost vaak al veel op.

Vind je het lastig om dit gesprek aan te gaan?

Je hoeft het niet alleen te doen. De vertrouwenspersoon van het AKJ kan je helpen met het voorbereiden van het gesprek. Ook Stichting Pleegwijzer en de Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen (deNVP) denken graag met je mee.


2. Gesprek met de leidinggevende

Kom je er samen met de medewerker niet uit?
Neem dan contact op met de leidinggevende en vraag een klachtgesprek aan. Dit kun je het beste schriftelijk doen. Zo kun je meteen duidelijk maken wat jouw klacht is.

Tips:

  • Vraag om een schriftelijk verslag van het gesprek, zodat de afspraken zwart-op-wit staan.
  • De vertrouwenspersoon van het AKJ kan je ondersteunen en eventueel meegaan naar het gesprek.

3. Klacht indienen

Ben je na het gesprek met de leidinggevende nog steeds niet tevreden of voel je je niet gehoord?
Dan kun je een schriftelijke klacht indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie van de betreffende jeugdinstelling.

  • Er volgt meestal een zitting.
  • Je mag een vertrouwenspersoon meenemen (bijv. van het AKJ).
  • Binnen 6 weken ontvang je een uitspraak.
  • Wordt je klacht gegrond verklaard? Dan moet de directeur aangeven hoe de klacht wordt afgehandeld.

Links naar klachtprocedures:

Voor klachten over een casemanager:
Ga naar de site van de betrokken organisatie of jouw gemeente.


4. Tuchtrecht, Nationale Ombudsman of Kinderombudsman

Ben je het niet eens met de uitspraak van de klachtencommissie?
Dan zijn er nog andere stappen mogelijk:

Tuchtrecht

Als het gaat om een medewerker die zich niet aan de beroepscode houdt.
De vertrouwenspersoon van het AKJ kan je hierbij helpen.

Nationale Ombudsman / Kinderombudsman

Jeugdinstellingen voeren soms taken uit in opdracht van de overheid, zoals het uitbetalen van pleegzorgvergoedingen.


Gaat je klacht hierover? Dan kun je terecht bij de Nationale Ombudsman of de Kinderombudsman. De vertrouwenspersoon helpt je om de juiste weg te vinden.

Pleegzorg dichtbij

Ontdek wat anderen in beweging bracht en laat je inspireren.

Al na een aantal weken voelde onze pleegdochter zich thuis. Ze wilde veel helpen en alles zelf doen. Naar de supermarkt gaan, was een feest op zich...
Amper zes jaar jong. Uit huis geplaatst. Veel meegemaakt en het hoofd vol, bomvol met nare herinneringen. Herinneringen aan vroeger; geslagen, verw...
“IK GA GEWOON NIET DEZE PATATJES ETEN!” Het gaat super op school. Ze doet goed mee, luistert goed, voert opdrachtjes uit en heeft stapels vriendin...

Informatie avonden

Wil je meer weten? Meld je dan aan voor een informatiebijeenkomst. Hier vertellen we je wat er bij pleegzorg komt kijken, waar je als pleegouder aan voldoet en hoe het aanmelden in zijn werk gaat. Je hoort ook wat de kenmerken van de drie organisaties zijn, zodat je een goede keuze kunt maken. Verder is er een ervaren pleegouder aanwezig die vertelt over haar leven als pleegouder.

Pleegzorg Groningen is een samenwerking tussen de pleegzorgaanbieders in Groningen: Elker jeugdhulp & onderwijsLeger des Heils en William Schrikker Gezinsvormen.

Contactgegevens

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

© Pleegzorg Groningen

Realisatie: Internetbureau Praes